Tuesday, December 8, 2009

About The enBLOC Exhibition

Pameran EN BLOC adalah sebuah wadah persembahan batik yang teristimewa. Dalam mendirikan sebuah pameran batik sebagai pengisian kepada Kuala Lumpur International Batik Week 2009, Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan melalui Balai Seni Lukis Negara (BSLN) terpanggil untuk mengambil peranan selaku peneraju pembangunan seni visual Negara untuk mencetus inspirasi kreativiti dan inovasi menerusi kesinambungan tradisi.

Kali ini ianya dizahirkan menerusi pameran pengenalan semula terhadap blok batik dengan menyerlahkan ciri reka bentuk dan teknologi seni batik itu sendiri. Ungkapan sebegini adalah unik dan penting supaya suatu bidang seni budaya diwartakan ilmu teknologinya khususnya proses dan skema pengolahan bentuk diterangkan dan didokumentasikan.

BSLN juga akan menyumbang dan memperkayakan pengkalan data budaya dengan berkongsi data motif blok yang dikumpulkan sehingga 500 blok dari institusi dan para kolektor, Kelantan dan Pulau Pinang termasuk Institut Kraf Negara dan Galeri Yahong. Kesatuan hasrat semua pihak yang mendokong cita murni dalam menzahirkan kesinambungan seni dan budaya sebegini amat dihargai dan diharap akan dimanfaatkan berterusan buat generasi masa hadapan.


No comments:

Post a Comment